Voel je je druk en rusteloos, heb je last van spanningen in je lichaam of voel je stress?UTH5047

Onze levens zitten vol met afleidingen. Je vindt ze overal: in eten, tv, je mobiele telefoon, social media. Daarnaast kan ook de drukte van anderen in je omgeving je erg afleiden, bijvoorbeeld in de klas, op je werk, of thuis.

Met mindfulness ontwikkel je de gave om weer rust in je leven terug te krijgen en te houden. Door bewust om te gaan met alle informatie en prikkels in je omgeving én in jezelf. In jouw moment met jezelf kun je aandacht geven aan angst, onzekerheid, verdriet. Maar ook aan wat je echt wilt, wat je fijn vindt, wie je wilt zijn of wat je wilt doen.

Je ontwikkelt het vermogen je te kunnen concentreren, je piekergedachten tot rust te brengen en om te gaan met stemmingen en impulsen.

Iedereen ervaart op bepaalde momenten van zijn of haar leven stress. Aanhoudende stress kan klachten veroorzaken die kunnen leiden tot piekeren, angst, somberheid, burn-out verschijnselen en lichamelijke klachten. Deze psychische en lichamelijke gevolgen worden vooral bepaald door de manier waarop je met stress omgaat.

Mindfulness is een uiterst geschikte methode voor mensen die piekeren, perfectionistisch zijn, chronische lichamelijke klachten hebben, stress, angst, en somberheid ervaren. Daarnaast is de training bedoelt voor mensen die zich beter willen leren focussen, bewuster willen leven of voor andere geïnteresseerden zonder klachten.  

Diverse mindfulness gerelateerde studies laten resultaten zien van een afname van stress- en angstklachten, afname van piekeren en het effect daarvan dat mensen meer kunnen genieten van hun leven en zich gelukkiger voelen.  Ook het UMC st. Radboud in Nijmegen heeft de werkzaamheid van mindfulness bevestigd (www.radboudcentrumvoormindfulness.nl).   

Mindfulness is geschikt voor iedereen die verdieping wil in zijn/haar leven, minder stress en stressgerelateerde klachten wil ervaren en gelukkiger en meer ontspannen wil leven. 

Mindfulness is van origine een boeddhistisch begrip. Jon Kabat-Zinn ontwikkelde een methode, Mindfulness Stress Reduction Therapie (later de MBSR, Mindfulness Based Stress Reduction), waarin hij de basisprincipes van mindfulness toepaste. Hij stelde met zijn methode patiënten met een chronische aandoening in staat om op een andere manier op stress en pijn te reageren. Gegevens uit de klinische praktijk lieten grote positieve effecten zien (Kabat -Zinn, 1982, 2004).   

Wat houdt de training in? 

In de mindfulnesstraining neem je de tijd om je bewust te worden van wat er gebeurt in je gedachten, je gevoel en je lichaam. Je leert je bewust te worden van (ongewenste) gevoelens, gedachten en lichamelijke sensaties en je leert om daar mindful mee om te gaan. Hiermee wordt een accepterende en compassievolle houding bedoeld i.p.v. vermijding of een minder functionele manier van reageren ( bijv. ‘ik mag niet in de controle schieten’). Je leert jezelf beter kennen, je kan werken aan de dingen in je leven die voor jou belangrijk zijn en je krijgt meer rust en zelfvertrouwen.

Je wordt weerbaarder, krachtiger en je staat op een vriendelijke manier open voor jezelf en anderen.

Het gaat er tijdens de mindfulnessoefeningen niet zozeer om dat je geconcentreerd blijft of ontspanning bereikt (dat kan overigens wel een gevolg zijn), maar om je bewust te worden van de werking van de geest. Je leert je denkprocessen van een afstandje te bekijken, op een meer accepterende manier, zonder in te gaan op de inhoud daarvan. Gedachten worden daarbij gezien als voorbijgaande mentale gebeurtenissen, zij hoeven niet een directe afspiegeling te zijn van de werkelijkheid. Het doel van deze aandachtsvaardigheid is om in het dagelijks leven op tijd in de gaten te hebben wanneer je met sombere gedachten, geconditioneerde gedachten of allerlei dingen die nog moeten, bezig bent, zodat je bewust kiest op welke manier je in een bepaalde situatie reageert. Op een manier die bij jou past.

Kosten 

De kosten voor 8 groeps-bijeenkomsten van 2,5 uur  is €275,-. De kosten zijn inclusief een werkboek en toegang tot de geluidsbestanden van de oefeningen. Veel werkgevers zijn vanuit preventief oogpunt bereid om deze training (deels) te vergoeden.

Bijzonderheden 

De groep bestaat uit 8 tot 12 deelnemers.

Social Share:
Naar boven