Yin Yoga ConsultatiehuisYin Yoga is een yogavorm waarbij je langer in de houdingen blijft. Het is vooral gericht op het versterken en het versoepelen van pezen, bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. Het verbeterd de mobiliteit van het lichaam (leniger) en zorgt dat de gewrichten beter in conditie komen (krachtiger). ook houdt yin yoga je jong van lichaam en geest.

Waarom is yin yoga zo goed voor je?

1. Je blijft er jong bij, terwijl je niets hoeft te doen!

Bij Yin Yoga hoef je niet iets actiefs te doen om in de houding te komen. Juist door zoveel mogelijk te ontspannen, gebeurt er wat. Door je helemaal aan de houding over te geven, de zwaartekracht haar werk te laten doen, zal je voelen dat er  letterlijk en figuurlijk ruimte ontstaat. Én met yoga kun je het verouderingsproces vertragen, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

Je stimuleert met Yin Yoga niet alleen de aanmaak van het stofje telomerase (belangrijk bij het verminderen van celveroudering), maar ook de aanmaak van de stof hyaluronzuur. Hyaluronzuur zorgt ervoor dat het bindweefsel meer vocht opneemt waardoor de soepelheid tussen de gewrichten en botten wordt vergroot.Een andere mooie bijkomstigheid is dat hyaluronzuur het verouderingsproces in het lichaam vertraagd. Het stofje zit niet voor niets in dure gezichtscrèmes. Hoe meer hyaluronzuur er in het lichaam wordt aangemaakt hoe vitaler en energieker je wordt. 

2. Soepel bindweefsel

De wijsheid van de Yin yoga is mooi vastgelegd door Paul Grilley. Hij stelt dat het niet onze spierkracht is die ons fit en sterk maakt. Onze beweginsgmogelijheden komen voor 40% voort uit spieren en voor 50% uit bindweefsel! Het gaat juíst om de flexibiliteit van de gewrichten en het bindweefsel. Je ziet het bij atleten. Zij beëindigen hun carrière niet vanwege gebrek aan spieren, maar door problemen met hun gewrichten. Yin yoga is dé manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken. Het helpt blessures aan gewrichten te voorkomen en haalt de spanning uit een diepere laag van je lichaam. Door een houding langer aan te houden en je spieren te ontspannen bereik je het bindweefsel, dat door heel je lichaam zit en een grote rol speelt bij hoe lekker je in je vel zit (ook weer letterlijk en figuurlijk). 

Onderrug

Vooral als je een zittend beroep beoefent, kun je veel baat hebben bij het beoefenen van Yin Yoga. Pijn in de onderrug is een veel voorkomende klacht. Hier bevindt zich veel bindweefsel. Bij te weinig beweging kan dit erg stijf en pijnlijk worden en kan de pijn uitstralen naar andere plekken in het lichaam, zoals de benen.

Stevig & Soepel

Daarnaast draagt ons bindweefsel ons de hele dag door! Het zorgt ervoor dat we rechtop kunnen lopen, kunnen zitten, buigen, liggen etc. Het houdt ons stevig én soepel. 

3. Balans yin/yang

Stress en spanning zijn niet per definitie ongezond, zolang er maar genoeg momenten van rust en ontspanning tegenover staan. Yin Yoga zorgt voor die balans omdat de hele les in het teken staat van loslaten en ontspannen. Je lichaam en geest kunnen hierdoor weer herstellen en opladen,en het helpt je om beter te kunnen slapen.

4. Stimuleren van doorstroming van Chi

Chi is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat.Bij alle yin-houdingen worden bepaalde meridianen gestimuleerd door middel van stretch of druk, waardoor je de doorstroming van Chi stimuleert. Een goede doorstroming van Chi is volgens de traditionele Chinese geneeskunde de basis van een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid.

5. Zelfkennis

Yoga gaat over het ervaren en (h)erkennen van (ont)spanning, gevoelens en patronen op de mat. Deze kan je vervolgens meenemen in je dagelijkse leven. Bij Yin Yoga heb je alle ruimte en de tijd om dit te voelen. In de rust en stilte tijdens een houding kunnen opeens bepaalde patronen duidelijk worden (ik zoek altijd de maximale grens op, ik ga altijd net over mijn grenzen of ik vind het moeilijk om niets te doen, te ontspannen). Op de mat en in de houdingen komen dergelijke inzichten vaak veel directer binnen dan bijvoorbeeld tijdens een gesprek. Je voelt vaak ook beter wat je kunt doen of laten en wat je nodig hebt.

6. Mindful

Yin Yoga en mindfulness zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De basisprincipes van mindfulness lopen als een rode draad door de lessen. Je oefent in compassievol zijn en niet oordelen, je leert om je aandacht naar het hier en nu te brengen en om je vrij te voelen; os van gevoelens en gedachtes die voorbijkomen.

7. Geen ambitie

Raak je in andere lessen nog wel eens geïntimideerd door je buurvrouw - of man? Bij yin yoga ontbreekt dit compleet. Je bent helemaal op jezelf gericht, je zit heerlijk in je eigen bubbel. Er is geen ambitie. En dat is een welkome afwisseling in een wereld waarin we vaak bezig zijn met meer, beter en sneller.

PT Yoga (Personal Training)

Deze yogavorm wordt ook als PT aangeboden. De voordelen van PT zijn:

  • Vast patroon en frequentie
  • Persoonlijk contact en begeleiding op maat
  • Stok achter de deur
  • Advies over beweging, voeding en leefstijl
  • Continue uitdaging

De kosten zijn eventueel fiscaal aftrekbaar voor ondernemers.

Neem vrijblijvend contact op: 

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op. Geef gerust voorkeurstijden en -dagen aan.

Het Consultatiehuis

033 888 76 27

info@consultatiehuis.nl

Bezoekadres volgt binnenkort

Amersfoort

 

Openingstijden

Ma - vrij: 08.00 - 17.00 uur

 

Social Share:
Naar boven